26.2.08

Sucre, Cochabamba, Villa Tunari


Foto: Joel Alvarez
Nu är vi tillbaks i La Paz, men bara för några dagar. Åker tillbaks till Sucre på lördag för att stanna där i en månad. Det är kallt här och igår på bussen blev jag riktigt illamående pga. höjden. Konstigt att det hände nu och inte när vi landade här första gången. Min hyresvärd skällde ut mig när jag kom hem igår, hon hade verkligen fått för sig att jag blivit kidnappad eller värre eftersom jag inte hade hört av mig.

Efter Sucre vistelsen tog vi oss till Cochabamba för att träffa lite norrmän. Hade en föreläsning med dem och sen var det dags att ta sig till djungeln i Villa Tunari. Det tog ca. 3 timmar att ta sig dit och trots det korta avståndet mellan städerna så är klimatskillnaderna verkligen stora. Där var det tropiskt värme och med allt vad en en djungel innebär. Och då menar jag insekter, flugor, myggor och allt sådant som älskar mitt blod och sedan ser till att det kliar i flera dagar. Så, finns det folk där ute som vill hjälpa till att utrota myggor så hör av er. Vi besökte också en nationalpark där volontärer från hela världen arbetar med att ta hand om djur som råkat illa ut. Besökte några apor som direkt hoppade mig, en av dem var verkligen envis med att vilja mata mig med någon slags frukt han hade i handen. Och det var inte lätt att tacka nej. Apan som mer liknade "Herr Nilsson" i Pippi snodde också mina minttabletter ur min ficka. Ganska beundransvärt faktiskt.

I Cochabamba träffade vi rock-gruppen A-Pie (stående/till fots) och blev bjudna till två olika spelningar de hade på kvällen. Musiken var hur bra som helst, vi gick på båda spelningarna efter varandra. Vi provade några nya drinkar och fick sedan vår intervju. Några dagar senare bjöd sångaren oss till ett ställe där han volontärjobbar med barn som bor med sina föräldrar i fängelset. Vi följde med in till fängelset och hämtade barnen för att sedan umgås med dem resten av förmiddagen. Kommer skriva vid ett senare tillfälle om besöket där samt lägga upp bildspel med barnen.

Inga kommentarer: