8.2.08

Konst och Kebab

Jag gillar café-kedjan Alexander, frukosten är god och det går att bygga egna menyer utan klagomål. Men sen är det så att deras trådlösa nätverk inte gillar Mac. Har nu varit på ett flertal Alexander´s och samma historia på varje ställe.
-Vi stödjer inte Mac men vi vet inte varför, men om du installerar windows i den så fungerar det.
Jag skaffar mig ju inte en Mac för att köra windows på den, lite klar i skallen måste man nog ändå vara. Jag tror det är någon slags dold rasism i det hela, en gnutta avund för dessa snyggare och bättre datorer. Jag får helt enkelt sitta och skriva det här offline och titta på när alla andra sitter där med sina windows-laptops och surfar för glatta livet. Det känns som om de tittar på mig, windows-användarna. Kan nästan se hur de smått flinar, hur de förstår att jag sitter med en dator utan kontakt med omvärlden. Fan ta dem...

Gårdagen var dock väldigt intressant, blev bjuden till ett konstgalleri på Zona Sur, en stadsdel här i La Paz som mer liknar Miami än Bolivia. Bara flotta bilar, flotta kläder. Ja, hela "plastic fantastic" modellen. Till och med vädret kändes annorlunda, varmare då bergen omringar dem. Där bor de i sin lilla Teletubby-värld och umgås bara med likasinnade.

Vi besökte i alla fall konstgalleriet, och fick se ett video-reportage som några argentinare och brasilenare hade snickrat ihop. Allt handlade om de nya grundlagarna som presidenten vill införa. Grundlagar som egentligen borde vara självklara, som att indianerna ska mer rättigheter osv. Det var en intressant film med ett flertal intervjuer. Mycket handlade om rasismen som finns i landet, 73% är indianer (registrerade), resten är mestiser och så finns det en liten elit med spanskättlingar som styr landet. Dessa i sin tur får stöd av USA för att få bort Bolivia´s i historiens första indian-president. Nu blev det väldigt mycket politik, ska nog hålla mig till att ladda upp bilder i stället.

Kvällen avslutades med debatter och ett besök på ett Kebab-ställe. Köttet smakade så där, inte som hemma. Och de uttalade det "Kabab", man blev ju näsan irriterad. Saknar turkarna där hemma, de vet hur man gör riktig Kebab...

Inga kommentarer: