14.2.08

El Alto


Foto: Joel Alvarez
El Alto ligger ca. 12 km från La Paz och är numera en egen stad med en egen borgmästare och en befolkning på över 1 miljon invånare, största delen av befolkningen är Aymara-indianer. Staden ligger på 4150 meter över havsytan och jag rekommenderar inte någon att springa upp för trappor här. Jag gjorde det för att testa men kände hur hjärtat ville hoppa ut. Fick huvudvärk och fick vila en halvtimme. Vältränad eller inte, men syrehalten är inte den bästa här. Till och med FIFA vill förbjuda internationella fotbollsmatcher i La Paz som enbart ligger på 3600 meter över havet. Enligt Apple så ska min MacBook inte fungera så bra här uppe i höjden, har inte märkt av några konstigheter förutom att batteriet dör lite snabbare och att min iPod vägrar lyda ibland. Varför bygger man teknik som inte kommer att fungera som det ska i vissa storstäder?

Vi arbetar en större del av tiden på ett kontor här i El Alto, kontoret ligger på fjärde våningen och jag känner hur hjärtat nästan vill strejka varje gångn man tar sig upp. Vi ska arbeta med ursprungsfefolknings-ungdomar, har dock inte fått träffa dem än men tanken är att vi ska ha workshops i foto och journalistik.

I morgon bitti bär det av till Llallagua, har hört att det är ingemansland. Inga restauranger eller bankomater och att det är väldigt kallt. Vi får väl se. Efter Llallagua åker vi till huvudstaden Sucre. Har hört att vädret är mycket bättre där än här i La Paz.

Inga kommentarer: