11.1.08

Diskriminering av det värsta slaget

En härlig morgon, solen börjar titta fram och biltutorna är tillbaka. Det känns bra, så bra att jag bestämmer mig för att gå upp tidigt och bege mig ut på jakt på något bra café, alltså ska den ha trådlös internet. Det finns ett flertal sådana här i La Paz, man ser bara turister inne i dem och därav är priserna skyhöga. Inte alls dyrt för oss men ändå galna priser för de som bor här. Hittar till slut ett ställe som heter Alexander, det står skyltat att de har wlan så jag går in. Beställer, plockar fram datorn och ingenting händer. Får min beställning, ropar hit servitrisen och frågar vad som är felet. Hon tittar lite snett på min dator och säger att de inte har stöd för Mac. Jag frågar varför och och den lilla servitrisen svarar att Mac-datorer har så dålig internet-konfigurering och funkar därför dåligt med trådlösa nätverk. Jag vet inte alls vad jag ska svara, hon ler och går sin väg. Det skulle inte alls förvåna mig om hon har någon dold doktorsexamen i bagaget. men att förolämpa Apple, vette fan...

Igår var vi ute och gick, och vi gick verkligen långt. Så långt att vi gick vilse men det var senare på natten. Under dagen besökte vi det svenska kontoret vi ska arbeta med, träffade på några svenskar och skåningar. På kvällen var vi tre personer som vandrade runt, vi kom till väldigt skumma ställen som jag inte skulle rekommendera någon alls att gå runt på ensam. En lite underlig grej var polisbilarna som patrullerar, jeepar med stående poliser, de är maskerade, det finns en kulspruta och de bär var sitt automatvapen. Man vet inte riktigt om man ska känna sig trygg eller mer rädd. En vacker dag ska jag få en bild på dem som ni ska få se.

Internet funkar alltså inte här, så jag skriver på anteckningar och laddar upp sedan. Har också köpt ett kontankort till mobilen så folk kan börja ringa mig, för att hälsa eller för att jävlas, upp till er. Ciao...

1 kommentar:

Sigrid sa...

Hej Joel! hoppas resan gick bra. vilket nr är det man ska ringa om man ska få tag på dig nu?